بهخاطر بچّههای ایران...
یکی از مطالبات مهم حضرت آیتالله خامنهای از همهی ما «مصرف کالای ایرانی» است. مسئلهای که هرچند در عرصهی سبک زندگی و شیوهی زیستِ اقتصادی تعریف میشود اما اثرات گستردهی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز دارد.
* کت و شلوار ایرانی با مارک فرانسوی!
این افتخار نیست؛ این تفاخر غلطی است که ما مارکهای خارجی را در پوشاکمان، در وسائل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمرهمان، در خوراکیهامان ترجیح بدهیم به مارکهای داخلی؛ در حالی که تولید داخلی در خیلی از موارد بسیار بهتر است. من شنیدم پوشاک داخلی را که در بعضی از شهرستانها تولید میشود، میبرند مارک خارجی میزنند، برمیگردانند! اگر همین جا بفروشند، ممکن است خریدار ایرانی رغبت نکند؛ اما چون مارک فرانسوی دارد، خریدار ایرانی همان لباس را، همان کت و شلوار را، همان دوخت را انتخاب میکند؛ این غلط است. ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
* سیبهایی که روی درخت میمانند...
کشورِ با این عظمت، با این بزرگی، با اینهمه محصولات متنوّع، آدم خجالت میکشد وقتی میبیند -حالا بنده در روزنامه میبینم، شماها در خیابان میبینید- انواع و اقسام میوهی خارجی را در خیابان! پرتقال ما، سیب ما روی درخت میماند، آنوقت برویم میوهی خارجی وارد کنیم؟ اینها را باید فکر کرد، اینها را باید کار کرد. ۱۳۹۴/۱۱/۱۹