حدیث روز
امام حسين عليه السلام: خوش اخلاقى عبادت است. (كنزالعمال، ج13، ص151، ح36472)
امام على عليه السلام: هر كس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاكيزه و گوارا مى گردد. (نهج البلاغه،خطبه 184)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد.بحارالأنوار، ج33، ص628
رسول اكرم صلى الله عليه و آله:هرزنى،از دنيابرودوشوهرش ازاوراضى باشد،به بهشت مى رود.نهج الفصاحه،ح 1022
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :حيا خوب است ولى براى زنان خوب تر است. نهج الفصاحه، ح 2006

نکاتی در خصوص پیش‌گیری از ضعف حافظه

نکاتی در خصوص پیش‌گیری از ضعف حافظه

محمودرضا اشرفی فوق تخصص اعصاب کودکان و نوجوانان در خصوص مراقبت از حافظه گفت: تغذیه مناسب از مواد غذایی موردنیاز مهم‌ترین راه محافظت از قدرت حافظه به شمار می‌رود.

در رژیم غذایی روزانه باید 50 درصد مواد قندی، 30 درصد مواد چربی و 20 درصد مواد پروتئینی موجود باشد تا مغز سوخت موردنیاز خود را برای تأمین ATP فراهم کند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: هوای مناسب در حفظ حافظه نقش مهمی دارد. هوایی که وارد ریه انسان می‌شود باید عاری از ریزگردها باشد تا به حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت آسیبی نرسد.

وجود فلزات سنگین مانند سرب در هوا و ورود آن به غذاها بر روی مغز اثر سوء دارد. اگر مقدار سرب از حد مجاز بگذرد، بهره هوشی را کم و مسمومیت ایجاد می‌کند.

اشرفی تمرین کردن را یکی از راه‌های تقویت حافظه دانست و گفت: به طور مثال نوجوانی که در زمان مدرسه کتاب‌های درسی مطالعه می‌کند، ناخواسته حافظه خود را تقویت کرده است.

به عبارت دیگر هنگامی که دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی به‌‌سر می‌برند، با رسیدن به مهرماه و ورود به مدرسه مدتی به طول می‌انجامد تا مغز آنها گیرایی زمان تحصیل را پیدا کند.

 

خواندن کتاب، تمرینات درسی، تحقیق در مطالب علمی، ارتباطات (کلامی و غیرکلامی) و... راه‌های مهمی در تقویت حافظه به حساب می‌آیند.

افراط کودکان در انجام بازی‌های کامپیوتری آسیب زیادی به حافظه می‌رساند، لذا بازی‌هایی که با تحرک بدن همراه است، علاوه‌ بر سلامت بدن به سلامت حافظه نیز کمک می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان در پایان گفت:‌ کمبود خواب از گزینه‌های دیگری است که سرگیجه، سردرد و... ایجاد می‌کند و به حافظه کوتاه‌مدت آسیب می‌رساند، لذا توصیه می‌شود خواب کافی در کودکان از سنین پایین نهادینه شود.