حدیث روز
امام حسين عليه السلام: خوش اخلاقى عبادت است. (كنزالعمال، ج13، ص151، ح36472)
امام على عليه السلام: هر كس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاكيزه و گوارا مى گردد. (نهج البلاغه،خطبه 184)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد.بحارالأنوار، ج33، ص628
رسول اكرم صلى الله عليه و آله:هرزنى،از دنيابرودوشوهرش ازاوراضى باشد،به بهشت مى رود.نهج الفصاحه،ح 1022
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :حيا خوب است ولى براى زنان خوب تر است. نهج الفصاحه، ح 2006

حجاب از نظر مراجع تقلید

حجاب از نظر مراجع تقلید

تمام مراجع تقلید از عصر شیخ طوسی تاکنون، در مسائلی که ذیلاً می آوریم، اتفاق نظر دارند:

1 . پوشیدن جوراب نازک (6) و بدن نما برای خانم ها در بیرون از منزل و همچنین آرایش زنان (7) در خیابان ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن لباس های محرک،(8) حرام است.

2 . حجاب از ضروریات اسلام است و منکران آن، مرتد هستند؛ ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار، موجب فسق است و گناه محسوب می شود.

3 . عده ای در سخنرانی ها می گویند: چادر مشکی برای بانوان، مکروه است و باید پوشش جدیدی جایگزین آن شود. در پاسخ این عده باید گفت: چادر سیاه مانند عبای سیاه، کراهت ندارد، بلکه مطلوب است. چادر مشکی، یک نوع حجاب و بهترین آن محسوب می شود و چون پوشیدن بدن بر بانوان واجب می باشد، بدین دلیل چادر بهترین نوع پوشش واجبی است که زن های مؤمنه از آن استفاده کرده و اندام خود را با آن می پوشانند.(9) از این رو مراجع بزرگوار و کارشناسان اسلام می فرمایند: سزاوار است خانم ها از چادر استفاده کنند، زیرا چادر در کشور اسلامی ایران، از مظاهر و شعایر اسلام می باشد. بانوان محترم با حفظ این شعار سعی کنند حرکت خزنده ای را که بر ضد چادر که یک حجاب ملی و سنتی است، آغاز گردیده، خنثی نمایند.(10) بنابر این، عموم مراجع تقلید، چادر را بهترین و برترین نوع حجاب می دانند؛ گرچه حجاب های دیگر را هم حجاب اسلامی می دانند؛ البته در صورتی که تمام بدن به ویژه موها و اندام را کاملاً بپوشاند.

خاتمه

خواهران و بانوان گران قدر:

 

پیشینه و تاریخ حجاب به آغاز آفرینش انسان مسئول برمی گردد و موضوع تازه ای نیست که درباره علل آن به جست و جو بپردازیم. در مقابل، بد حجابی و برهنگی، پدیده ای تازه است. به گفته چارلی چاپلین: «برهنگی زنان، بیماری قرن ماست» که باید در علل پیدایی آن، به تحقیق و تفحص پرداخت.

 

نوع لباس و پوشش بانوان در هر کشوری، نماد ملی و فرهنگی آن کشور محسوب می شود. بانوان ترکمن حجاب خاصی دارند؛ چنانچه زن های محترم بلوچ و عشایر نیز پوشش مخصوصی دارند. شهرستان ها و روستاهای ایران به فراخور آداب و سنن اجتماعی و فرهنگی خود پوشش ویژه ای را انتخاب کرده اند، لکن به طور کلی چادر مشکی، یک حجاب همگانی و مشترک بین اقوام مختلف شیعه و سنی در کشور ما به شمار می رود. گرچه غالب کشورهای اسلامی نظیر ایران، از چادر برای پوشش خود استفاده می کنند، ولی در ایران، چادر، لباس ملی و مذهبی ماست.

 

خوانندگان عزیز نباید از این نکته غفلت کنند که هر نوع دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی، با تغییر پوشش و نوع لباس همراه است؛ چنانچه استیلای فرهنگی و سلطه پذیری نیز، از تحول فرهنگ پوشش، جدا نمی باشد. بانوانی که وضع حجاب آنها مناسب با شخصیت فردی و اجتماعی شان نیست، بی گمان تحت تأثیر سلطه فرهنگ استعماری قرار دارند. این عده باید توجه داشته باشند که بافت اعتقادی و فرهنگی ایران اسلامی با مشخصات خاصی که دارد، با فرهنگ اخلاق غربی در تضاد است؛ مثلاً معاشرت دختر و پسر و زن و مرد در میان غربی ها، حریم و حرمتی ندارد و ثمره آن، وجود انواع نابسامانی ها، طلاق ها، افسردگی ها، بدبینی ها و خودکشی هاست؛ اما ضرورت حفظ حریم و حرمت میان نامحرمان در کشور ما، موجب وحدت و صمیمیت شده و می شود. بنابر این همه دختران معصوم و بانوان گران سنگی که به عللی حجاب کامل را رعایت نمی کنند، با کوچک ترین یادآوری و تنبّه، به خود آمده، حجاب را با فرهنگ کامل آن پذیرا می شوند و امنیت جسمی و روانی را برای خود به ارمغان می آورند. بانوان با حجاب ما مانند آن بانوی قهرمان ترکیه که شش سال زندان لائیک ها را تحمل کرد، ولی دست از تبلیغ گفتاری و عملی چادر برنداشت، هرگونه زخم زبان و استهزای بوالهوسان را تحمل می کنند، ولی حجاب ملی و اسلامی خود را از دست نمی دهند؛ حتی در خط مقدم جبهه و جهاد فرهنگی فریاد بر می آورند:

 

ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است

ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

 

فرمان خدا، قول نبی، نصّ کتاب است

از بهر خدا افضل طاعات، حجاب است

 

زنان و دختران ما می دانند که خودنمایی و دل ربایی باید مخصوص همسرانشان باشد، نه نامحرمان کوچه و بازار. در ایران اسلامی، جوان ها به خواستگاری دخترانی می روند که از نجابت و عفت والایی برخوردارند. لباس های شاد و محرک، در شأن یک دختر ایرانی و مسلمان نیست، چرا که حجاب باید از بیرون، مانع دست یابی دیگران به گناه و چشم چرانی ها باشد و از درون، اعتقادات دینی و فرهنگی را مصونیت بخشد.

قرآن می فرماید: «قل للمؤمنین یغُضّوا من ابصارهم؛(11) به مردان مؤمن بگو که چشمانشان را از نگاه به مواضع حرام فرو افکنند». در آیه بعدی مشروح تر می فرماید: «و قل للمؤمنان یغضضن من ابصارهنّ و یحفظنَ فروجهُنّ و لا یُبدین زینتهنّ الاّ لبعولتهن؛(12) به بانوان مؤمن نیز بگو که چشمان خود را از نگاه به نامحرمان فرو پوشند و عفت خویش را پاس دارند و زینت و زیبایی های خود را از نامحرمان بپوشانند و تنها برای شوهران و سایر محارم خویش نشان دهند». قرآن همچنین در مقام حجاب رفتاری می فرماید: «فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض؛(13) به زنان با ایمان بگو با مردان به نرمی حرف نزنند تا مبادا آن که دلش بیمار است، به هوس و طمع افتد» و برای شکار زنان دام های گوناگون بگستراند.

رساله های عملیه مراجع، گفت و گوی غیر ضروری با نامحرمان و خلوت کردن با آنان را صحیح نمی دانند. مجموع این توصیه های گفتاری و رفتاری به اضافه انتخاب نوع لباس و فرهنگ حجاب می تواند آحاد جامعه را از نظر عفاف و اخلاق بیمه کند. باید گفت که چادر و حجاب ظاهری به تنهایی کافی نیست، بلکه مجموعه ای از فرهنگ و عقاید است که عفت عمومی را گسترش داده و ازدواج را روز افزون می کند. مضافاً این که هدف اصلی حجاب، رسیدن به تقوا و قرب به خداست، چرا که بی حجابی، خودآرایی، خودنمایی و تجمل گرایی، تکبر و غرور در پی دارد، همه خصلت های ناروا و زشت درونی بانوان را پرورش داده و آشکار می سازد و بدین وسیله، آنان را از خدا و معنویت و بلکه از محبوبیت راستین اجتماعی دور کرده، گرفتار دلهره، اضطراب و شکست اخلاقی می کند.

آری، اِعراض از یاد خداست که آدمی را در تنگنای معیشت و زندگی پر از شک و التهاب گرفتار می سازد، پیوندهای زناشویی را از هم گسسته و آمار طلاق را بالا می برد.

من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم

تو خواه از سخنم پند گیر، خواه ملال

پی نوشت ها:

6) سید مسعود معصومی، همان، ص 79.

7) همان، ص 84 و 85.

8) همان، ص 76.

9) تمام مراجع بالاتفاق می فرمایند: چادر سیاه، کراهت ندارد.

10) حسین مهدی زاده، حجاب شناسی، ص 164.

11) نور (24) آیه 30.

12) همان، آیه 31.

13) احزاب (33) آیه 32.