حدیث روز
امام حسين عليه السلام: خوش اخلاقى عبادت است. (كنزالعمال، ج13، ص151، ح36472)
امام على عليه السلام: هر كس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاكيزه و گوارا مى گردد. (نهج البلاغه،خطبه 184)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد.بحارالأنوار، ج33، ص628
رسول اكرم صلى الله عليه و آله:هرزنى،از دنيابرودوشوهرش ازاوراضى باشد،به بهشت مى رود.نهج الفصاحه،ح 1022
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :حيا خوب است ولى براى زنان خوب تر است. نهج الفصاحه، ح 2006

الحیاة

الحیاة

«الحیاة» نوشته محمدرضا حکیمی، کتابی است تفصیلی در دوازده جلد که به شرح مباحث اعتقادی و دینی به صورت موضوعی با اتنا به قرآن و احادیث می‌پردازد. این کتاب در ۱۲ جلد و در چهل باب تنظیم شده است. برخی موضوعات این مجلدات عباتند از «شناخت و اصالت آن»، «اصول کلی رسالت انبیاء»، «آیین اقتصادی اسلام». همچنین این کتاب بر موضوعات دیگری نیز همچون خانواده، عدالت اقتصادی در اجتماع و احساس و مسئولیت نیز نظر داشته است.

الحیاة کتابی مرجعی به شمار می‌رود که روایتی تازه در دسته بندیِ موضوعی در آن ارائه شده است.

ایده اصلی کتاب الحیاة نوشته محمدرضا حکیمی از پیش از انقلاب به وجود آمده است. محمد حکیمی، در نامه‌ای که حاصل دوران سردرگمی و یأس از فضای سیاسی سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی است، از بردارش محمدرضا حکیمی راهنمایی‌ای طلب می‌کند. محمدرضا حکیمی در پاسخ از کتابی که در دست تألیف دارد سخن می‌گوید و او را به همراهی دعوت می‌کند.

 

نگارش جلد اول تا ششم کتاب الحیاة از میان پژوهش در منابعی چون بحارالانوار، کافی، وسائل شیعه، تحف العقول، و مستدرک از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۵ زمان می‌برد. تالیف کتاب‌ها تا جلد ششم به صورت گروهی انجام شده، اما از جلد ششم به بعد، بیشترِ کارها توسط محمدرضا حکیمی صورت می‌گیرد.

 

مولفان الحیاة در صفحات کتاب، این کتاب را دائرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی خوانده‌اند که روش زندگی فردی و اجتماعی آزاد و پیشرو را ترسیم می‌کند و انسان‌های سراسر جهان را به پی‌ریزی یک نظام مردمی شایسته فرا می‌خواند.

 

نگارش کتاب الحیاة در زمانی آغاز شد که جامعه ایرانی تحت تاثیر ایدئولوژی‌های غربی درگیر مباحث متعدد زیادی بوده است. محمد رضا حکیمی و همکاران او در طلب تبیین آیین اسلام دست به نگارش و جمع‌آوری کتابی زدند که در خود پاسخ مبنایی به پرسش‌های گوناگون دوران خود داشته باشد.